Thursday 4 July 2013

Berat Badan Naik Lepas Ambil Supplemen?? OMG!!!

berat badan naik akibat vitaminAda sesetengah orang yang menghadapi masalah berat badan naik selepas ambil supplemen. Mengapakah ini terjadi dan di manakah silapnya?? Sedangkan supplemen TIDAK mengandungi sebarang kalori. Mari kita lihat apakah di antara asbab kejadian seperti ini berlaku..

Antara punca mengapa berat badan naik selepas mengamalkan supplemen adalah :

1- mindset : dulu kita tak pernah ambil sebarang multivitamin, so kita menjaga pemakanan, makan mengikut piramid makanan (walaupun adalah sangat possible untuk seseorang itu betul-betul ikut piramid makanan) dan sebagainya. tapi kini, setelah kita mengambil multivitamin, kita mula berfikir yang badan kita sudah mendapatkan segala vitamin yang diperlukan, maka kita pun mula tidak makan ikut piramid makanan lagi, tapi makan ikut-suka-ati-jer. konsep ini adalah sangat SALAH kerana multivitamin bukan bertujuan untuk membekalkan kesemua vitamin yang diperlukan, sebaliknya hanyalah sebagai PELENGKAP sahaja, i.e. menampung mana-mana vitamin yang kita tak dapat dalam sehari itu.

2- b complex yang membantu mengurangkan perasaan stress : adakalanya kita menghadapi keadaan yang stress dalam kehidupan. lalu kita mengambil vitamin b complex, bagi membantu mengurangkan perasaan stress tersebut. bagi sesetengah orang, bila perasaan stress itu hilang, mood untuk makan/minum akan bertambah dan ini akan menyebabkan seseorang itu tidak dapat mengawal pemakanannya seterusnya akan menyebabkan berat badan naik.

3- bila kita mengambil supplemen, badan akan menjadi lebih cergas dan bertenaga, dan secara tak langsung kita akan kurang tidur, berbanding waktu dulu. maka, apabila waktu berjaga kita lebih panjang dari waktu tidur, secara tidak langsung kita akan makan lebih banyak dari dulu.

4- supplemen juga boleh membantu meningkatkan kadar metabolisma sesorang @ keupayaan badan membakar lemak lebih tinggi. dengan ini, kandungan karbon dioksida dan air dalam badan juga akan meningkat dan tahukah anda bahawa air adalah lebih berat daripada lemak?

5- badan kita yang sebelum ini mempunyai banyak lemak, kita sudah bertukar menjadi otot. dan seperti air, otot juga adalah lebih berat daripada lemak, maka kemungkinan pertambahan berat tersebut adalah disebabkan oleh otot juga ada.

6- adakalanya apabila seseorang itu mengambil supplemen, kebarangkalian untuk dia minum air masak dalam 3 liter sehari adalah rendah. apabila badan tidak mendapat bekalan air yang secukupnya, sel-sel akan merasa "dahaga", seterusnya menghantar isyarat kepada otak yang akan diproses menjadi "lapar". apabila ini berlaku, badan akan bertindak untuk makan. seperti supplemen, air juga TIDAK mengandungi kalori, tetapi sebaliknya apabila badan kita kekurangan air, tetapi tinggi kandungan garam, maka situasi yang dipanggil "water retention" akan berlaku dan ini boleh menyebabkan berta badan naik dan agak sukar untuk diturunkan....(sila baca entry ini untuk ketahui tips minum 3 liter air masak dalam sehari).

berat naik akibat vitaminJadi sekiranya anda menghadapi masalah berat badan naik selepas mengambil supplemen, cuba cek balik satu persatu sebab diatas. Mungkin salah satu sebab yang disenaraikan itu ada pada anda...(‐^▽^‐)

Atau mungkinkah ianya hanya perasaan anda sahaja....




**sertai group AMAZING STARS kami sekarang juga..terhad kepada 15 orang sahaja untuk bulan ini demi menjamin kualiti leaders yang bakal kami lahirkan**
================================================================
Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan mahupun pembelian sebarang produk Shaklee... 
fb : www.facebook.com/hani.zaha.7
fan page : www.facebook.com/VitaminsKita  
email : hani03_00@yahoo.com  
call/sms/whatsapp : 0192826397
TAWARAN HEBAT MENANTI ANDA!!! >_<
================================================================

No comments:

Post a Comment