Thursday 9 March 2017

Please Be Alert Jika Anak Anda Tiada Respon Bila Dipanggil...sambungan

Assalamualaikum...

Kita sambung ye cerita tentang masalah bngah tu.

Jumaat minggu lepas kami g la jumpa doktor pakar ENT kat KMC. Lepas doktor cek, masukkan kamera melalui both telinga dan juga hidung, resultnya memang ada sesuatu yang tak kena dengan both pancaindera bngah ni.

Kesan dari selsema dan batuk berkahak yang berpanjangan ni, telinga sebelah kiri bngah dipenuhi dengan air. Sampaikan ruang udara yang dalam telinga tu tertutup. Pressure dalam telinga tu seolah diblok dengan air yang banyak sampai signal suara dari luar tak boleh nak masuk. Haaaa gitu la lebih kurang penerangan yang mudah.

Tapi..

Doktor tak tau setakat mana tahap ketidak dengaran bngah ni. So doktor suruh buat audio test plak kat bahagian audio nilah.



Testnya mudah je.  Bngah akan duduk dalam satu bilik kedap suara bersama dengan audiologist (ntah btul ke dak pangkat ni 😌), then dibagi pakai macam earphone. Depan bngah ada satu mainan yang masukkan buah dalam lubangnya..lupa nak snap gambar... Audiologist tu akan pasang bunyi macam bunyi burung dan setiap kali bngah dengar bunyi tu, bngah kena masukkan satu buah dalam bekas lubang tu. Frekuensi bunyian tu akan mula dari kuat dan kemudian makin slow.

Lepas tu, ada satu lagi headphone kecil dipasang di belakang telinga bngah dan test lebih kurang sama dijalankan. Kali ni nak tengok sensitivity saraf telinga bngah plak.

Dan hasilnya....

Tak leh nak bubuh plak gambar....nanti adjust semula...Resultnya...both sides telinga bngah 50% tak dengar....

Aduhai...no wonder la dia jadi macam tu. Panggil tak berjawab, tengok tv volume kuat, rupanya ada masalah pendengaran anakku huhuhuhu 😭😭😭😭😭 kesian bngah, sia-sia je kena marah kadang-kadang sebab ingat dia saje buat tak dengar huhuhuhu..

But then..it's not end yet...

Back to doktor ENT, kes bngah ni tak teruk lagi. So doktor suggest tuk try keringkan dulu bahagian dalam telinga bngah dan hidung dia. Sebab puncanya ialah air tu tadi. Belum sampai tahap kena operate lagi. Doktor bekalkan 3 jenis ubat untuk spray hidung bngah, dan satu ubat selsema.

Alhamdulillah lepas seminggu guna ubat spray tu, nampak ada perubahan. Bngah dah kurang batuk berkahak, selsema dah stop, dia pun tak berbau busuk sangat dah, busuk peluh balik sekolah tu biasa la kan, dan yang paling ketara, bngah dah tak tengok tv dengan volume yang kuat. Even kalo kita panggil pun, dia menyahut dah walaupun arahan yang kita bagi dia tak dengar. But at least dia datang dan tanya balik, mama cakap pe tadi? 😉😉

Sekarang kami konsisten je guna ubat spray tu. InshaAllah hujung bulan ni ada followup. Harap ada la good news untuk bngah. InshaAllah....

Sama-sama doakan bngah kembali sihat ye...😘😘😘

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Shaklee kerteh


No comments:

Post a Comment