Sunday 16 February 2014

Playgroup Klas Untuk Anak 3 Tahun

Kat Kerteh ni, tak banyak taska untuk umur 3 tahun, berbanding kalo kat Bangi. Ada taska yang kami survey, tidak mempunyai sebarang modul untuk anak-anak ini, sekadar jagaan, beri makan dan sosial sesama mereka sahaja. Ini bukanlah apa yang kami cari untuk adik acad.

Jadi apabila ternampak iklan tentang playgroup Alimkids kat tadika blong, terus saya kol pihak penganjur, Pn Ija. Actually program ni saya memang dah usha lama dah, dah tentu la baca kat internet, tapi kat kerteh memang tak de. Mostly program ni hanya ada di negeri Selangor dan Kuala Lumpur sahaja. So bila peluang dah ada depan mata, takkan nak biarkan je....

Tapi, memandangkan pertengahan Januari lepas kami telah bertolak untuk menunaikan umrah, maka kami tidak dapat join program ni dalam bulan Januari. Namun, alhamdulillah program ni hanya start bulan Februari, ngam-ngam lepas kami balik kerteh. So last week dapatla kami join klas yang pertama. Dalam kelas yang pertama ni, Pn Ija memberikan sedikit penerangan mengenai program ni dan apa yang perlu ibubapa lakukan dalam program ni.

Selepas habis taklimat, klas yang pertama pun bermula. Oh ya, sepanjang briefing kepada ibubapa, anak-anak disyaratkan untuk duduk diluar kelas supaya ibubapa dapat memberi tumpuan sepenuhnya kepada penerangan mengenai program ini. So kami pun tinggalkan la adik acad kat luar, masa tu dia tengah leka mainan blocks. Time mula-mula datang tu, dia tak mau join pun budak-budak lain main. Macam segan-segan, yelah enjin blum panas. Then dia mula main gelongsor, lepas tu ayahnya slowly bawa dia main blocks tu. So masa Pn Ija suruh ibubapa masuk, kami pun slowly bergerak tinggalkan dia yang leka main.

Sepanjang briefing tu, kami risau jugak kot-kot dia nangis kat luar bila perasan mama dan ayah tak de. Rupanya, dia langsung tak kisah. Leka je main dengan blocks dan juga gelongsor (ada penjaga yang disediakan untuk memerhatikan anak-anak ini). Kanak-kanak lain ada yang menangis dan ada juga yang langsung tak mau berenggang dengan ibubapa mereka. Mungkin kerana dah biasa dengan kawasan tadika tu (program dijalankan di tadika annur, yang mana blong turut bersekolah di situ), so menyebabkan adik acad tak rasa terasing.

Pada permulaan program, adik acad tak berapa nak bagi kerjasama. Yelah, biasa dengar arahan dari mama dan ayah je. Tetiba hari tu diberi arahan oleh orang asing dan dikelilingi oleh orang-orang yang tak dikenali. Tapi, lama kelamaan, dia dah mula makin selesa dan mula memberikan kerjasama dan menunjukkan minat untuk participate dalam setiap aktiviti yang diberikan.  Tapi, biasala, budak-budak. Bila dah lama sangat mula la dia menunjukkan ragam. Sejam masa berlalu, dia pun mula la meragam sikit. Penat dah kot, tapi alhamdulillah berjaya juga kami habiskan klas dengan jayanya dan adik acad participate dengan baiknya dalam semua aktiviti sampai ke akhir.

Overall pada saya program ni bagus sebab ianya tak amik masa yang lama, plus ada particiption dari mak sekali, so anak tak de la rasa terasing sangat. Klasnya pun tak la besar, sekadar 10 orang sahaja untuk setiap sesi, so sangat mudah untuk bekerjasama antara ibu-anak-guru. Saya harap adik acad akan dapat menamatkan playgroup ini dengan berjayanya tahun ni dan dapat menjadi anak yang lebih cemerlang dan berjaya di masa hadapan serta lebih bersedia untuk masuk ke tadika tahun hadapan. Amin....

playgroup alimkid kerteh
warm up session - main blocks dgn ayah
playgroup alimkid kerteh
klas start - adik acad mula bagi co-operation
playgroup alimkid kerteh
ni paling dia suka - menulis a.k.a. menconteng
playgroup alimkid kerteh
dah berani nak ke depan bila teacher panggil
playgroup alimkid kerteh
mula beri respon bila teacher tanya walaupun tak faham soalan teacher
playgroup alimkid kerteh
semangat beratur nak amik reben dari teacher
playgroup alimkid kerteh
pandai nak kuar dari barisan lepas dah dapat reben
playgroup alimkid kerteh
posing jap sebelum berdancing dengan reben
playgroup alimkid kerteh
slowly ikut apa yang teacher buat dengan bantuan mama
playgroup alimkid kerteh
tunggu arahan untuk start aktiviti menconteng tangan
playgroup alimkid kerteh
sungguh-sungguh pilih mana satu kaler yang nak digunakan
playgroup alimkid kerteh
beria melukis flag tapak tangan
playgroup alimkid kerteh
inilh hasilnya bersama dengan rakan sekelas dalam 1st session
     ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tertekan dengan kenaikan harga barang dan kos sara hidup? Apa kata anda sertai kami untuk menjana pendapatan secara sambilan, tanpa modal yang besar. Hubungi saya untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut....

membership shaklee STARS

No comments:

Post a Comment