Wednesday 23 October 2013

Kenapa Manusia Memerlukan Vitamin C?

Ramai orang yang mengemari Vitamin C, terutamanya mereka-mereka yang ingin kelihatan cantik dan sihat sepanjang masa. Ini kerana Vitamin C sememangnya terkenal sebagai sumber untuk kecantikan dan menguatkan tahap imuninasi dalam badan manusia. Jadi tidak hairanlah jika ramai yang sanggup menghabiskan wang mereka sehingga mencecah ribuan ringgit semata-mata untuk Vitamin C. Malah ada yang sanggup menahan sakit kerana Vitamin C, iaitu melalui suntikan.

Sememangnya Vitamin C mempunyai reputasi yang tinggi dalam mencegah dan merawat pelbaai jenis penyakit. Malah banyak kajian telah dilakukan ke atas keberkesanan Vitamin C ini lepada manusia berbanding vitamin lain. Dalam Shaklee, Vitamin C juga merupakan antara vitamin yan terawal dikeluarkan selepas Vitalea multivitamin. 

Kajian-kajian serta ujian-ujian yang telah dilakukan ke atas Vitamin C mendapati ianya adalah antioksidan utama yang mampu membantu dan menyelamatkan tubuh kita dari radikal bebas. Ia juga bertanggungjawab menjaga imuniti tubuh dan sangat diperlukan untuk kecantikan kulit, gusi yang sihat, serta menjaga dan memelihara kolagen dalam tubuh kita. Malah ia jua pentin untuk menjaga vitamin-vitamin lain seperti vitamin B,A dan E.


Mamalia selain manusia mempunyai enzim dalam hati mereka yang boleh menukarkan glukos kepada vitamin C. Sayangnya manusia tak ada keupayaan ni…

Tahukah berapa RDA Vitamin C? Ya, 65 miligram bagi Malaysian. Sebenarnya nenek moyang kita telah mengambil lebih 400mg vitamin C dalam diet mereka. Tapi saintis telah menetapkan RDA sekecil 65mg kerana jumlah itu cukup untuk tubuh kita dalam keadaan biasa, bagi mengelak simptom kekurangan vitamin C.

Persoalannya, adakah 65 mg itu sudah mencukupi?
Ya, cukup bila anda tinggal dalam kawasan yang bebas pencemaran, makanan 100% organik, udara yang bersih, ikan tanpa merkuri, ayam tanpa suntikan hormon, susu tanpa rBGH dan sebagainya. Juga anda kena bebas stress, bebas asap rokok & asap kereta, bebas dari VOC dan sebagainya.

Akan tetapi, dalam keadaan dunia sekarang ini, mampukah kita mendapatkan kehidupan yang ideal seperti yang dinyatakan? Jawapannya sudah pasti sangat mustahil, melainkan anda duduk di kepulauan yang terpelihara seperti Maldives.

Kenapa sebenarnya kita memerlukan Vitamin C? Penggunaan Vitamin C ini terbahagi kepada 2, iaitu : 

PERTAMA – bagi fungsi asas tubuh & melindungi dari masalah kekurangam vitamin C
KEDUA – meneutralkan radikal bebas, mengelakkan penyakit degeneratif dan menguatkan sistem imuniti tubuh

Kebanyakan orang hari ini hanya melihat pada fungsi PERTAMA.. sedangkan fungsi KEDUA adalah lebih penting.


Pengambilan vitamin C dalam kadar minima umpama memberikan seorang askar sebatang kayu untuk turun berperang. Ya, boleh. Siapa kata askar tak boleh berperang dengan kayu? Tapi bagaimana bila lawannya bawa kereta kebal, meriam, mesingun? Sudah tentu askar tersebut akan kalah, malah mungkin juga mati sebelum sempat berperang.


Jadi, apakah sumber Vitamin C terbaik? Ya, pastinya dari buah segar misalnya buah oren. Sebiji oren mempunyai 70mg Vitamin C. Ya, cukup bagus untuk memenuhi skala RDA. Namun, adakah ianya memadai? Terdapat beberapa perkara yang harus dilihat:

  ❧ Oren yang telah dipetik mengalami penurunan jumlah vitamin C.
  ❧ Oren yang dijadikan jus hilang kandungan vitamin C

Jadi, anda harus MAKAN BUAH OREN SEGAR YANG BARU DIPETIK/DIBELI sahaja bagi memastikan anda mendapatkan 70mg Vitamin C yang mampu menampung keperluan Vitamin C dalam badan anda.
vitamin c shaklee

 Oleh itu, untuk mendapatkan bekalan Vitamin C optimum bagi memenuhi keperluan tubuh kita ➽ ingat yang PERTAMA dan KEDUA

Semestinya anda akan merasakan bahawa supplemen Vitamin C pada hari ini bukanlah satu pilihan lagi, sebaliknya ianya merupakan satu keperluan. Dapatkannya segera sebelum kehabisan stok...

**sertai group AMAZING STARS kami sekarang juga..terhad kepada 15 orang sahaja untuk bulan ini demi menjamin kualiti leaders yang bakal kami lahirkan**
================================================================
Hubungi saya untuk sebarang pertanyaan mahupun pembelian sebarang produk Shaklee... 
fb : www.facebook.com/hani.zaha.7
fan page : www.facebook.com/VitaminsKita  
email : hani03_00@yahoo.com  
call/sms/whatsapp : 0192826397
TAWARAN HEBAT MENANTI ANDA!!! >_<
================================================================

No comments:

Post a Comment